OMG jeg har en teenager i huset…

Er du også forældre som pt. lever under samme tag med en teenager, kender du helt sikkert til følgende:

  • Himmelvendte øjne
  • Sløvhed
  • Magtkampe
  • Ædeflip
  • Kronisk træthed
  • Glemte aftaler
  • Afhængighed af sociale medier
  • Verbale nedladende sætninger
  • (måske du selv kan forsætte listen)

Så er alt præcist som det skal være J

Vores ”lille” søde barn der engang kiggede op på os med store glade øjne, når vi sagde vi skulle i skoven, er et levn fra fortiden.

Vi forældre må lære at se på vores store børn med friske øjne.

Noget der kan hjælpe er at se teenager perioden ud fra et nysgerrigt og omsorgsfuldt perspektiv.

Det er ikke for sjov, at lærere ofte siger at 7. klassetrin er det mest udfordrende klassetrin, udfra hvad der sker i den unges hjerne. Lige netop i den alder, burde der faktisk være minimal undervisning, da der nærmest er sket en midlertidig blokering for ny læring.

Faktisk er det sådan, at der er flere områder i teenagerhjernen der ikke er ordenligt ”tilsluttet” eller er under opførelse. Først omkring 25 års alderen er hjernen færdigudviklet.

I en artikel fra Illustreret Videnskab bliver det beskrevet, at hjerneskanninger af teenagere afslører, at nogle områder ligner psykisk syges eller hjerneskadet til forveksling.

Så udtrykket ”Blame it on the brain” kommer helt til sin ret her.

Det skyldes som sagt den ufærdige udvikling af hjernen. Bla pandelapperne, som sidder fortil i hjernen gør at den unge hurtigt mister overblikket, kommer for sent, glemmer aftaler osv. Når pandelapperne, som også kaldes hjernens ”boss”, derimod er færdigudviklet giver det den unge mere selvkontrol og beslutsomhed. Præfrontal cortex som ligeledes sidder fortil i hjernen vil gøre, at den unge mangler impulskontrol og dømmekraft.

Derudover er der Amygdala (på dansk mandelkernen), som er et lille område i hjernens tindingelap, med til at gøre den unge følelsesmæssigt ustabil.

Der er ikke noget at sige til at teenagealderen er en af de farligste periode i et menneskes liv, fordi den ufærdige hjerne gør de unge mere risikovillige, trodsige og uforsigtige.

Hjerneforsker Ann Elisabeth Knudsen har udtalt, at 7 klassetrin vil have godt af mere fysisk undervisning. Jeg tænker også noget mere kreativitet vil gavne de unges udvikling i denne periode.

Efter det første halvår af 8 klassetrin lysner det og de unge vil igen kunne fungere optimalt og tage imod undervisning som i 6 klassetrin.

Hvordan kan vi som forældre indstille os bedst muligt til denne periode af vores teenagers liv?

Vi kan øve os i at vælge vores kampe med omhu.

Tager vi dagligt flere diskussioner eller skænderiger , kan vi også med sikkerhed regne med at det vil gå ud over relationen med vores teen på sigt.

Vi må have respekt og ydmyghed for vores teens følsomme sind, der er mange ting der skal gøres, prøves, opleves og læres for første gang.

Det er vigtigt vi som forældre gør en ekstra indsats for at vise at vi er der for dem.

Selvfølgelig er det jer forældre der bestemmer hvilke værdier der er vigtige i jeres hjem, men døm ikke din teen for at se tingene ud fra et andet værdisæt. Find din rummelighed, nysgerrighed og anerkendelse frem, din teens selvstændighed er et sundheds tegn.

Mød dem med ligeværdighed og spørg din teen en gang imellem, hvad han/hun har brug for, fra dig som forælder.

(vær opmærksom på at det godt kan forandre sig fra dag til dag)

Det er i grunden helt imponerende hvad de kære unge mennesker skal igennem inden deres hjerne er helt færdigudviklet.

Håber at denne viden om hjernens udvikling har givet jer læsere en større forståelse for hvad din teenager går igennem.

For mig personligt har det været nemmere for mig at kigge på min snart 14 årige søn med beundring, frem for irritation når han fx for tredje gang i ugen køre af sted uden sin skoletaske om morgen, heldigvis har han opdaget det inden han nåede for langt.

De bedste hilsner

Trine Withagen

LAD MIG KONTAKTE DIG TIL EN UFORPLIGTENDE SNAK