Vores hjerne bliver aldrig for gammel til at lære nyt, og hvis vi plejer den godt samtidigt, vil du få den bedste en af slagsen.

Vores hjerne vil gerne bruges, men ofte bruger vi den slet ikke så meget som faktisk er muligt. Vi bliver dovne og gør ofte som vi plejer, hvis vi ikke er bevidste.

Træn din hjerne.

 Når vi skal træne vores hjerne er 10 minutter om dagen nok. Vores hjerner er dovne, de skal hele tiden udfordres, hvis de skal blive ved med at være gode til at indlære og huske. Og når du er bevidst om at træne din hjerne, og gør det, så får den nemmere ved at lære. En aktiv hjerne bliver meget bedre til at modtage igennem hele livet, siger professor og hjerneforsker Troels Wesenberg Kjær.

Jeg vil påstå at det er lige så godt for dig, at prioritere den mentale træning som det er med den fysiske træning.

Hvad kan man gøre:

 Det vigtige er at gøre noget nyt hver dag! Selvom du tænker: fedt jeg laver min Soduku i ti minutter hver dag, er det ikke nok. Det bliver hurtigt en vane og det er de samme dele af hjernen man bruger, hvilket vil gøre din hjerne ikke bliver udfordret nok.

Så hvad kan man så finde på for at træne hjernen?

Jeg har lavet nogle forslag, men brainstorm gerne med familien og venner, så listen kan fortsætte J

– Lave en ny ret til aftensmad

– Byt om på kniv og gaffel når du spiser

– Tag en anden vej hjem fra arbejde

– Tal med en fremmed du evt. møder i supermarked eller i bussen.

– Prøv at meditere

– Lav yoga efter en Youtube video

– Lær en sang udenad

Fortsæt selv listen:

Giv din hjerne nydelse og øg din lykkefølelse.

 Med stoffet Serotonin i hjernen øges vores følelse af lykke og veltilpashed.

Det gode er at vi faktisk selv kan gøre forskellige ting for at det sker.

At få lys hver dag er en ting, men det er også vigtigt at dyrke motion og komme ud i naturen dagligt. Har vi for lidt Serotonin, kan vi udvikle depression.

Det vi indtager af fødevarer kan også øge Serotonin niveauet i vores krop. Netdoktor.dk skiver at fødevarer med Tryptophan, som er i mælk, havre, æg, fisk, kød og mørk chokolade, altså proteinholdige fødevare, kan fremme Serotonin niveauet.

Dopamin i hjernen giver os nydelse, og det kan vi også selv være med til øge.

Når vi for eksempel har en aftale eller en begivenhed i kalenderen, som vi glæder os rigtig meget til, udløses der Dopamin. Når vi er glade, griner, får god og lækker mad. Men også ved sex udløses Dopamin.

Hvad kan jeg selv gøre for at øge Serotonin og Dopamin?

 – Gå en tur dagligt, og se på træer, buske og blomster.

– Spis proteinholdige fødevare dagligt.

– Planlæg aktiviteter du sætter pris på

– Se en sjov film/serie

– Forkæl dig selv med lækker mad, og anret det visuelt smukt

– Hav sex med dig selv jævnligt.

Jeg håber du er blevet inspireret til at give din hjerne og ikke mindst dig selv en masse forkælelse, jeg ønsker dig god arbejdslyst.

De bedste hilsner

Trine Withagen

www.trinewithagen.dk

Tlf: 2034 6963